HiFi design
HiFi designMagazín ≫ KEF LS50 Vám přináší neočekávanou letní nabidku pro facebookové fanoušky za 19999Kč/pár

KEF LS50 Vám přináší neočekávanou letní nabidku pro facebookové fanoušky za 19999Kč/pár

KEF LS50 – Limitovaná Série k 50. výročí vzniku firmy vyhlášena nejlepší evropskou reprosoustavou ! Jde o omezenou nabídku, pro bílé, černé a červené barevné provedení s odběrem v Praze

Firma ke vým padesátým narozeninám připravila kromě top modelu Blade (za více než 750 tisíc korun) i další reprobox, dostupnější více zájemcům. KEF tak pokračuje v tradici kdy už několik desetiletí vyrábí malé regálovky za dobré ceny. Cílem u LS 50 bylo dosáhnout maximálně přirozené reprodukce a stejnoměrného vyzařování v širším poli. KEF využil poznatky z vývoje soustavy Blade, zejména nejnovější generaci koaxiálního měniče Uni-Q a neobvyklého řešení skříně. Uni-Q má průměr 12 cm, mimořádně lehká a tuhá membrána ze slitiny hliníku a hořčíku je žebrovitě zvrásněná paprsky, jejichž pravidelné rozmístění zvyšuje její pevnost. Před výškáčem je umístěná akustická čočka připomínající lis na citrón, jež usměrňuje vyzářený zvuk. Nezvyklá skříň efektivně potlačí stojaté vlny, hodně prohnutá přední strana podstatně omezí nežádoucí odrazy od hran. Vynikne tak výhoda bodového zdroje zvuku: posluchač získá vyváženou frekvenční charakteristiku nejen v ose soustav a reprodukce bude příjemná ve větší ploše místnosti. Uni-Q není přišroubován, pouze zezadu nasazen,  magnet se opírá o křížovou výztuhu a ozvučnice je přitažena k zadní stěně čtyřmi kovovými táhly. Tvoří ji silný plast s výtečnou odolností vůči rezonancím, v tom mu pomáhají i svisle vyfrézované rýhy vnitřní strany. Testy potvrdily ukázkově linearní průběh do 27 kHz i při měření 30 stupňů od osy. Soustava o rozměrech 20 X 30 x 28 nabízí i pořádnou porci basů (od 42 Hz). Jubilejní LS 50 posouvá dopředu i mimořádný poměr hodnoty k jejich ceně.

 

A jak vyplývá z názvu modelu, s nákupem nelze dlouho otálet, jelikož se jedná o omezený počet kusů!

 

TECHNICKÉ PARAMETRY modelu LS50

 

Kabinet = dvoupásmové s bassreflexem složené z koaxiálního reproduktoru, kde výškový 25mm je z hliíku a na středobasový 130mm je použita slitina hořčíku s hliníkem.

Frekvenční rozsah (-6dB) = 47Hz-45kHz

Frekvenční odezva (+-3dB) = 79Hz-28kHz

Dělící frekvence =  2,2kHz

Požadavky na zesilovač = 25-100 W

Citlivost(2,83V/1m) = 85dB

Harmonické zkreslení 2. a 3. harmonické odst. (90dB, 1m) = <0.4% 175Hz-20kHz

Maximální výstupní  = 106dB

Jmenovitá impedance = 8 Ohm

Minimální impedance = 3,2 Ohm

Hmotnost = 7,2 kg

Rozměry (VxŠxH) = 302x200x278mm


LS-50 v sobě spojují dva různé světy - navazují na tradice monitorů LS3/5a, které svého času KEF proslavily, a zároveň čerpají se současné vlajkové lodi Blade.
Z vnějšího pohledu to konstruktéři vyřešili velmi elegantně. Skříňky z MDF jsou vyvedeny v černém klavírním laku (jiné provedení se nenabízí) do něhož je na horní desce matným lakem vyvedené logo firmy. Na zadní desce nenajdeme nic jiného, než pár jednoduchých ale kvalitních terminálů a nesymetricky vyústěný nátrubek basreflexu. Konvexní čelní deska je ze vstřikovaného polymeru a většinu z ní zabírá patentovaný Uni-Q měníč, tady v barvě připomínající měď, která tvoří zajímavý vizuální akcent. A to je zvenčí všechno. Uvnitř jsou dvě navzájem kolmé výztužné příčky, které jsou ale v místech styku s kabinetem proloženy tlumící hmotou.
Zajímavě je řešen nátrubek basreflexu, což bylo to první, co mě zaujalo při zkoumání povrchu LS-50. Jednak je v průřezu elipsoidní, jednak, zanoříte-li ruku hlouběji, zjistíte, že je uvnitř pružný a to dost. Jak KEF vysvětluje, konvenční basreflexy se potýkají s problémem, kdy se laminární proudění mění v turbulentní, kteréžto chování jednak přidává zkreslení, jednak potlačuje dynamiku. Současně, je-li vlnová délka zvukového signálu násobkem poloviny délky portu, vybuzují se podélné rezonance, které se slyšitelně promítají do signálu, podobně jako rezonance skříní ozvučnic. Pomocí počítačové simulace toto KEF vyřešil vhodně zvoleným profilem a materiálem nátrubku, kdy jsou problematické rezonance částečně odváděny ´naladěním´pružné trubky bez toho, aby to postihovalo pracovní frekvence basreflexu. V důsledku by tak měl být bas rychlejší a sušší bez nežádoucích kolorací, protože nežádoucí artefakty byly potlačeny až o 30dB pod úroveň užitečného signálu.
Silná stránka KEF LS-50 bezpochyby tkví v architektuře koncentrického měniče a mohu na tomto místě zcela zodpovědně prohlásit, že jednopásmověji to u mě doma ještě nehrálo. Pokud si člověk dostatečně pohraje s jejich postavením a uklidíte se se židlí ne moc daleko, dokáží vás totálně vtáhnout do nahrávky, zvuk je zcela opustí a ony přestanou existovat. V průběhu soužití s LS-50 jsem se mnohokrát přistihl v přemítání, jaké je to úžasné nebýt schopen ani stopově lokalizovat reproduktory před sebou.
Z výše uvedeného logicky plyne, že prostor bude nejspíše silná doména LS-50 a skutečně se to potvrzuje – je suverénní, bezchybný a jeden z nejlepších dopřejete-li jim kvalitní zdrojové komponenty a vhodnou akustiku.
Uni-Q reproduktor je u LS-50 přímou odvozeninou reproduktoru vlajkové lodi Blade. Uvnitř, tedy tam, kde se nachází motor reproduktoru,  sídlí hliníková kopulka 2,5cm výškového měniče, u které se podařilo KEFu odsunout rezonanční kmitočet až k 48Hz. To, co vypadá jako žebrování letecké turbíny, je patentovaný zvukovod, který částečně zpevňuje kalotu a částečně upravuje rozptyl reproduktoru. Dělící kmitočet je nastaven na 2,2kHz, odkud přebírá práci hliníkovo-hořčíková membrána středového měniče. Vypadá to jednoduše, ale firma se k tomuto řešení propracovává postupně už 50 let a v materiálech, které publikuje, je vidět obrovské množství odvedené práce.
Koncentrický reproduktor a promyšlený design dělají svoje a hlavně, použitá technologie není slyšet. V tomto malým KEF nemohou konkurovat ani špičkové Avantgarde Acoustic Duo, které, přes všechnu svoji dynamiku a živost lehce barví všechny nástroje charakterem hornového zvukovodu. O to víc je potěšující, že inženýři KEF to zvládli s větší elegancí. Samozřejmě, že Avantgarde Acoustic jsou v mnoha ohledech daleko lepší, ale nestojí 25 tisíc, ba nestojí ani 250. V kontextu ceny a velikosti dosáhly LS-50 současné maximum.
Malé KEF dostaly do vínku velkou míru nestrannosti a zvuk, který když na spodních oktávách vhodně doplníte, aspiruje na mnohem vyšší příčky. Není to ale nutné, můžete je provozovat i tak, jen bude o něco obtížnější najít správnou polohu – bude potřeba využít blízkost okolních stěn nebo poslouchat v blízkém poli, aby se nám frekvenční charakteristika trošku zvlnila tak, jak jsme zvyklí, protože LS-50 jsou vzorně vyrovnané a to může pro některé uši působit příliš suše, příliš ilustrativně. Velkou výhodou je široký vyzařovací úhel, který je symetrický ve vertikálním i horizontálním směru – minimální rozměry skříňky a koncentrický měnič umožňují velkou svobodu v natočení i poslechové výšce. Jako všechno se i postavení KEF dá optimalizovat pro bodově precizní lokalizaci, rozmazleností ale netrpí.
Ti, co se zvukem živí, zaplesají, protože v KEF LS-50 najdou velmi dobrou pracovní pomůcku, která zdokumentuje každé pohnutí táhlem nebo knoflíkem procesoru nebo mixpultu. Svým voicingem si vás omotají kolem prstu a dříve, než to poznáte, jste chyceni.
KEF LS-50 stojí přesně tolik, kolik by stát měly – dost na to, aby bylo jasné, že tu jde o něco výjimečného, a dost málo na to, aby si je mohl dovolit prakticky každý. Firma je prezentuje jako ultimativní studiové monitory. To je odvážné trvzení, u kterého záleží na úhlu pohledu. Existují tři čtyři, které jsou lepší. Vtip je v tom, že žádný z nich nestojí tak malo jako KEF.