HiFi design
HiFi designPoslechové studio ≫ Tannoy Precision 6.1 potěší nejen vaše uši, ale i oči - srdečně Vás zveme k poslechu na prodejnu

Tannoy Precision 6.1 potěší nejen vaše uši, ale i oči - srdečně Vás zveme k poslechu na prodejnu

Řada Precision od věhlasné firmy Tannoy tvoří vlastně přesný střed jejich výrobního portfolia. Model 6.1 pak nese nezaměnitelnou vizuální charakteristiku produkce téhle skotské firmy. Precision 6.1 jsou malé, ještě relativně dobře zaplatitelné reprosoustavy, v nichž se ale skrývají již tradiční postupy, s nimiž se vyrábí třeba i legendární řada Prestige a její „skříňové" modely.

Dámy a pánové ve Skotsku jsou známí tím, že umí dát svých reprosoustavám šmrnc, který z nich činí vhodný estetický doplněk každého interiéru. Hluboký lak na dřevěném či čistě černém dekoru působí dokonce luxusně, o tom žádná. Vlastně na reprosoustavy (nejen) v této ceně je zpracování fantastické. Precision 6.1 stojí také na velmi kompaktním půdorysu, naplňující bezezbytku označení „regálové". Kabinet má na výšku 33 cm, na šířku velmi štíhlých 22,4 cm a do hloubky se táhne 25,7 cm. Při pohledu zepředu ozvučnici ještě zužují vypouklé bočnice, jejichž cílem je jednak odstranit nežádoucí stojaté vlnění, jednak zpevnit ozvučnici. Za druhotný bonus lze považovat přínos estetice a ozvláštnění jinak čistě pravoúhlých tvarů.

Naprosto dominantní je při pohledu zepředu jediný měnič typu DualConcentric, orámovaný širokým stříbřitým kruhem, díky kterému se na něj ještě výrazněji upíná pozornost. Decentní logo výrobce u paty reprosoustav by tam ani nemuselo být – jak už bylo řečeno, tyhle reprosoustavy si nespletete. Mřížky se – samozřejmě, chce se říci při takhle zjevně stylové koncepci – přichycují magneticky. Ale kdo by na tak originálních reprosoustavách chtěl mít kus látky?

Zadní strana je také zajímavě a neobvykle řešená – nahoře umístěný, hodnotně působící plastový nátrubek bassreflexu je ještě běžným „doplňkem", atypické (alespoň v kontextu celého oboru, u Tannoy jste to naopak již vidět mohli) je rozložení reproduktorových terminálů do kruhu. V mohutné plastové vaničce se nachází pětice robustních terminálů pro jeden pár reprosoustav. Pokud si říkáte, že jeden přebývá, tak ten je určen pro uzemnění.

Tolik k vlastně absolutní jednoduchosti tvarů. Jak se říká, to důležité je uvnitř a to platí i zde – tyto reprosoustavy jsou sice malé, ale už z hmotnosti přes 7 kg poznáte, že jsou solidně vyrobené. Kromě solidních MDF desek pomáhá také výrazná vnitřní struktura a bohaté vytlumení 11 litrů vnitřního objemu zvláštním mixem materiálu – jde částečně o zpracovaný materiál, který zůstává po vyřezání finálního tvaru ozvučnic a z části minerální vatou.

Měniče v již zmiňovaném DualConcentric designu jsou tím nejnovějším, co vyšlo z vývojových laboratoří firmy Tannoy. Vychází ale z letitých koncepcí, které najdete v mnoha modelech. Vizuálně výraznější je středotónový měnič o průměru 15 cm. Je uložen na velkém, měkkém závěsu pro velký výkmit, materiálem membrány je ošetřená papírová drť. Výrobce se chlubí i nadprůměrně velkou kmitací cívkou o průměru 4,4 cm. Přímo v srdci tohoto měniče, v krátkém zvukovodu za specificky tvarovanou rozptylkou pak leží titanová kopulka o průměru 2,5 cm.

O zpracování signálu v reprosoustavách se na vstupu stará ručně skládaná výhybka – pro basy druhého a pro výšky prvního řádu. Dělí práci mezi měniče na kmitočtu 1 600 Hz. Citlivost reprosoustav je slušných 88 dB (2,83 V / m), byť Tannoy umí i příznivější. Impedance je stanovena na jmenovitou hodnotu 8 Ohm. DualConcentric umí v toleranci -6 dB vyzářit tóny v rozmezí 43 – 35 000 Hz, což je na kompaktní reprosoustavy určitě slušné.

Přiblížíte-li poměrně kompaktní ozvučnice modelu 6.1 tak na tři desítky centimetrů ke zdi a necháte jim volný prostor po stranách, odmění se vám nezahuhlaným, ale až překvapivě objemným basem. Vcelku bychom těch deklarovaných 43 Hz věřili, neb i basa v „Cakewalk" od Flim & The BB´s („Vintage BB´s" | 1991 | dmp | CD-486) je pěkně silná a energická, má svou hloubku a neztrácí tah a sílu. Co je tu ale ještě lepší, to je rozhodně lokalizace nástrojů a vůbec naznačení prostoru – ostatně koncentrické řešení měničů DualConcentric (a nejen to, z principu vlastně všechna koncentrická řešení) je bodovým zdrojem zvuku a takový velmi přirozeně vykresluje prostorové informace. Prostor je tak přehledný, neomezený osami ozvučnic, ale přetékající vpravo i vlevo s lehkostí, vlastní téměř všem modelům Tannoy. Napomáhá tomu i rychlý přednes, měniče se snadno a lehce rozhýbávají a také zastavují, pocitově tak hudbu jen radost poslouchat.

Tannoy Precision 6.1 se poctivě snaží jít hodně hluboko a může se tak stát i to, že u přebasovaných nahrávek, jako jen například Cohenova „By the Rivers Dark" („Cabasse La Collection" | 2011 | SONY | 88691918262), která vyžaduje hodně nadstandardní kontrolu po všech stránkách, aby se ve spodních oktávách „nerozutekla", ty nejnižší polohy už lehce měknou. Celkově je ale objem i energie velmi slušná. Opravdová síla se ale skrývá ve středních polohách – ty umí model Precision 6.1 zahrát velmi otevřeně a hlavně bohatě, s velkým množstvím detailů, se zápalem a vtahujícím pocitem. Hlas je pěkně vřelý, klidný a prokreslený, navíc se mezi reprosoustavami zmaterializuje s velmi příjemnou plasticitou a konkrétností. Středy, to je v podání Precision 6.1 jednoduše nádhera.

Kompaktní Tannoy umí výborně vystihnout všechny kovové nástroje – třeba činely a vybrané žestě jsou nesmírně kultivované, velmi jemné a i když mají výšky dost objemu, nemusíte se bát hrubosti či ostrosti. Tedy pokud tak výrazně nehraje vaše elektronika, Precision 6.1 věrně předávají charakteristiku připojeného řetězce – tedy pozor a trochu pečlivosti. Nicméně Stingova „Fragile" z živého koncertu „...all this time" (2001 | A&M | 493 156-2) – mimochodem desky, která vznikla jen pár hodin po září 2001 a zrovna úvodní skladba „Fragile" tak má unikátní vnitřní sílu a kontext – na našich sestavách zněla jednoduše krásně. Bohatá atmosféra, velmi příjemné perkuse dřevěné i kovové a dokonce i neopomenutí a nepotlačení posluchači v publiku, tedy ony drobné ambientní zvuky, díky kterým často živý koncert získává onen punc „živosti". Vše tu je a rozhodně slušně zvládnuté.

Rozehrát Precision 6.1 se zdá být opravdu lehkým úkolem – i díky tomu umí být téměř monitorově přesné, rychlé a rocková „Perfect Sense" z Watersova alba „Amused to death" tak má velmi pěkný drajv a správnou porci dravosti. Cítíte tu sice lehoučký nádech specifického charakteru koncentrického měniče, nicméně při vyšší hlasitosti ho přebije naléhavost a rytmus hudby. Je to patrně hlavně díky tomu, že na své rozměry umí vydat kompaktní Tannoy více zvuku, než byste řekli. Pravdou je, že třeba piano se do malých ozvučnic jaksi „nevejde", a pocitově zůstává přeci jen menší, byť i tak je čisté a jasné, jako zbytek nástrojů.

Samozřejmost a lehkost, s jakou regálové Precision 6.1 vyzařují hudbu, je opravdu velmi příjemná. Dokonce i v případě komplexní skladby, jakou je Mozartova „Kouzelná flétna, K620", kterou najdete na výběrovém disku „Mozart selections by Accuphase" (Philips | ACD-2). Zvuk pak i přes snahu o silný bas působí lehce, uvolněně. Je to působivé obzvláště u smyčců, lehce a svižně plujících s excelentní dynamikou kupředu. V kontextu své třídy patří tyto bedničky mezi velmi agilní a také detailní – lehký, čistý zvuk „nepřekáží", hudbu nedusí a i drobné informace snadno vyplouvají na povrch a vše je velmi pěkně čitelné.

Rutterovo „Requiem: Pie Jesu" („Crystal Cable Arabesque" | 2009 | Crystal Cable | CC 200901) je opět v podání Tannoy Precision 6.1 velmi otevřené, reprosoustavy zvládají vykreslit a vystihnout tu křehkou, jemnou a intimní atmosféru, stejně tak se ale nebojí položit do reprodukce varhanního pedálu, byť ten logicky vzhledem k velikosti ozvučnice „nedýchá" a nevytváří fyzický tlak. Potěší ale rozhodně přehled a barevnost zvuku, velmi dobře zorganizovaný sbor a jednoduše okouzlující nádech dramatu a emocí, s kterými Precision 6.1 suverénně pracují

Kompaktní reprosoustavy Tannoy Precision 6.1 jsou rozhodně okouzlující. Ve své cenové třídě nabízí opravdu nádherné povrchové provedení, budící dojem luxusu a mnohem dražších reprosoustav. Jednoduchá elegance ozvučnice pomáhá reprosoustavám zapadnout snadno na jakékoliv místo díky kombinaci osobitého výrazu a decentnosti. Kompaktní rozměry a koaxiální uložení měničů přispívají k přesnému přednesu, podtrženému rychlým, jistým zvukem. Dokonce se i přes „hendikep" nevelkých fyzických rozměrů snaží o plnohodnotné basy a daří se. Z principu své konstrukce však umí vykreslit nádherný, volný a příjemně plastický prostor, navíc také excelentně zvládají dynamickou zátěž. Také jsou transparentní, tedy přebírají do velké míry zvukový charakter připojené elektroniky; to může být jak výhoda, tak nevýhoda, ale při troše obezřetnosti je spárujete snadno, protože je lehoučce rozzvučí i pár wattů obskurních japonských triodových exotů (abychom tak s obrazně a s nadsázkou řekli). Každopádně jsou Tannoy Precision 6.1 příjemné – muzikální, detailní, kompaktní a krásně vyrobené, navíc je tu jen lehoučké dýchnutí specifického „DualConcentric charakteru". Tedy všechno dobré a ještě zaplatitelné, co si víc přát...